Om mina allergier.

Många av mina vänner undrar över medicinerna jag tar, och mot vad. så tänkte berätta om det!

Jag är en stark pollenallergiker. Under våren och sommaren kan jag bli superduperhängig och trött pga det, kroppen blir trött och slö. Ögonen svullnar upp, så att det gör ont att blinka och sådär. Då vill jag helst sova tills det gått över så att jag kan blunda hela tiden och slippa den djävulska smärtan.

I somras tog jag nässpray 2 gånger/dag (plus oftare när jag behövde), 2 aeriustabletter/dag (maxdos), en droppe i varje öga 2 gånger/dag av ögondroppar.
Det räckte inte med de ögondropparna, så jag fick ännu ett par ögondroppar som jag skulle ta varannan timme (maxdos), det tyckte jag hjälpte en hel del. Men glömde jag bort att ta de dropparna varannan timme svullnade det upp igen pga att jag kliade så mycket i ögat.
Min ögonläkare säger att jag inte får klia. Det fattar man ju men det är OMÖJLIGT att inte klia,  det är ju väääärldens plåga när det kliar i ögat dygnet runt under sena våren + hela sommaren. För jag har kliat så mycket så om jag fortsätter kan jag spricka den där ögonhinnan eller vad det nu heter. Det yttersta, tunna lagret på ögat. Så INTE KLIA I ÅR HANNA! Vill ju inte bli blind liksom... haha.

MEN! Har äntligen fått en möjlig lösning! Denna magiska grej som kan göra så att jag slipper mina allergier heter Grazax! Det är en frystorkad tablett som jag ska ta en gång/dag under 3 år. Började ta den för ca. ett halvt år sedan, så det är ett tag kvar att hålla på. Det är en tablett mot pollen, den vänjer min kropp vid det i små mängder. Man kan säga att den innehåller det som jag är allergisk mot, så att jag får i mig det. Konstigt nog så ger dom mig det jag är allergisk mot alltså.... haha! Wierd!
Om denna behandlingen lyckas så kommer jag kunna "slippa" mina allergier (inte känna av dem alls mycket) i upp till 20 år! Vore gaaanska så underbart kan jag lova!

Har haft lite problem med tabletten, så för att min kropp ska kunna ta emot innehållet i den måste jag ta 2 aerius tabletter/dag + 2 singulair tabletter/dag.


Grazaxbehandlingen går sammanlagt på nästan 50 000kr,
(plus extra kostnader för aerius & singulair tabletterna).

Hope it will be worth it!

Idag: 5 tabletter/dag.
I sommar: 5 tabletter, 2 doser nässpray + 2 olika sorters ögondroppar/dag.
Om 3 år: Kanske inte behöver ta några mediciner alls.

Nu har jag bara skrivit om pollen, men är även allergisk mot häst, hö, timoteijgräs och gråbo, finns även en del mot katt i mig.

Långt inlägg, men här har ni som ville infon om allt i alla fall! :)

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Känner igen det där! Du verkar ha lite värre pollenallergi än vad jag har, för jag klarar iaf av sommaren. Men våren är ju rent ut sagt förjävlig!

Men, är det där som någon vaccination då eller? För jag ska nog påbörja en vaccination, men då är det sprutor som gäller, och det känns inte så lockande :(

2011-03-05 @ 14:39:29
URL: http://zeelinah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

Webbsida:

Kommentar:

Trackback